APRAŠYMAS
Populiaraus šiuolaikinio prancūzų rašytojo Édouardo
Louis knygose autobiografiniu dokumentiniu stiliumi aprašoma autoriaus
paauglystės ir jaunystės patirtis žemiausio socialinio sluoksnio darbininkų šeimoje
Prancūzijos provincijoje. Radikaliai konservatyvios tėvų pažiūros į vaikų
brendimo klausimus ir pasipriešinimas liberalios visuomenės vertybėms šiandien
paliečia dažnos Europos šalies visuomeninio gyvenimo nervą. Šis procesas
socialiai sprogstamą pobūdį įgavo, kai globalizmas „nušlavė“ ir radikalizavo ekonomiškai
„neefektyvią“ visuomenių dalį. Tokiame kontekste subrendo E.Louis kūryba. Savo
knygą „Edžio pabaiga“ rašytojas įvardina kaip autobiografinį pasakojimą apie
jauno žmogaus formavimosi raidą. Autorius vaizduoja poindustrinio nuopolio sukrėsto
miestelio gyventojų kasdienybę bei jos įtaką čia bręstantiems jauniems žmonėms.
Vienas jų – Edis – suvokdamas esantis homoseksualus, patiria skausingas patyčias
mokykloje ir atšiaurų tėvų santykį. Reflektuodamas savo paties nueitą kelią nuo
statistinio provincijos paauglio iki žinomo Paryžiaus intelektualo, E.Louis
atveria šiandieninės Europos visuomenių žaizdas ir užduoda klausimus apie jauno
žmogaus pasirinkimus.
Režisierius N.Jasinskas naujame savo darbe
siekia perteikti sau asmeniškai opias temas. Gimęs beveik tuo pat metu, kaip ir
romano autorius, kilęs iš provincijos šiaurės Lietuvoje, N.Jasinskas teigia: Romane
kuriamus vaizdinius bei išgyventas emocijas lengva suvokti kaip savo asmenines
gyvenimo patirtis. Nors É. Louis ir mane, kaip spektaklio režisierių, skiria
nemenkas geografinis atstumas, tačiau galima suvokti, kad Europos provincijos
gyvenimas ir mentalitetas yra tapatūs, nepaisant geografinės platumos bei
tautybės: skurdas, nepriteklius, kasdien patiriamas psichologinis smurtas,
nesprendžiamos priklausomybės nuo alkoholio bėdos šeimoje – neatsiejama didžiosios
dalies mūsų šalies kasdienybės dalis. Pavadinimas „Edžio pabaiga“ dvilypis:
suponuoja jauno žmogaus augimo netinkamoje kultūrinėje, socialinėje, politinėje
erdvėje pabaigą, ir reiškia naują pradžią – autorius siekia kuo sąmoningiau
atsiskirti nuo „buvusio aš“. Šį norą galima suvokti kaip itin stiprų troškimą
atsikratyti praeities, sąmoningai keliaujant savotiško „pabudimo“ link.